donderdag 15 mei 2008

Verpleegkundigen schamen zich

Te veel verpleeghuizen kunnen geen verantwoorde zorg meer bieden doordat ze bezuinigen op hun personeel. Familie die zich daarover beklaagt, wordt afgescheept door het management. Managers weten niet wat zich afspeelt op de werkvloer en zijn vooral bezig met bureaucratische verplichtingen.

Dat zegt Marian Kaljouw, de voorzitter van V & VN, de beroepsvereniging die 400.000 verpleegkundigen en verzorgenden vertegenwoordigt. ‘Wij schamen ons heel diep dat we niet de zorg kunnen bieden die we willen. Maar we staan met de rug tegen de muur en dat zijn we zat.’
Kaljouw reageert op de recente negatieve berichtgeving over verpleeghuizen. In anderhalve week tijd stelden drie tv-programma’s de falende zorg aan de kaak. Terecht, meent ze. Familieleden zijn zo verontrust dat ze een landelijke stichting voorbereiden.
De vakbonden waarschuwden een paar maanden geleden al voor het effect van de bezuinigingen. Volgens Kaljouw voelt het personeel zich gemangeld tussen de steeds zwaardere zorg en een groot gebrek aan collega’s. Er is meer geld nodig, zegt ze, om de zorg te kunnen bieden.

Ze signaleert schaarste aan personeel, maar ziet ook dat hoogopgeleide werknemers worden ingeruild voor laaggekwalificeerd personeel. In veel huizen kan de basiszorg, zoals toezicht in de huiskamers en hulp bij toiletbezoek, al niet worden gerealiseerd. ‘Slechte zorg is allang geen incident meer.’
Bron: Volkskrant

Een vriendin van ons is verpleegkundige in Den Haag. Ik sprak haar 2 weken geleden en ik was geschokt door wat ze mij vertelde. En ik mag wel zeggen dat dat naadloos aansluit bij het Volkskrant-artikel.
Ze vertelde dat ze steeds meer allochtone collega's krijgt (veelal afkomstig uit uiteenlopende Afrikaanse landen) die gebrekkig Nederlands spreken. Dat leidt niet alleen tot misverstanden, maar soms ook tot ronduit gevaarlijke situaties als het bijvoorbeeld medicijnen betreft.
Om over de culturele kloof met de oer-Hollandse vooroorlogse generatie bewoners maar niet eens te spreken. Triest, erg triest...

Is hier nog een oplossing voor? Als u het weet mag u het zeggen.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik denk dat het investeren in personeel om de zorg te waarborgen er niet meer bij is.
Mijn carriere in de zorg bleef bij uitzendwerk en kleine tijdelijke contracten.Een brede ervaring van regulier en particulier thuiszorg, tot werken in een grote als zowel kleinschalig opgezette verpleeghuizen heeft mij geen werkgever opgelevert die mij verder wil scholen tot nivo 3.

Nu heb ik ook maar de knoop doorgehakt en de ouderzorg maar gedag gezegd.
Op personeel wordt erg veel bezuinigd door opgelegde maatregelen van bovenaf.. bezuinigingen en ondanx de tekort aan personeel vacaturestops.. omdat er elders in een andere tak er personeel uitvliegt, is dit mogenlijk.
Het uitzendbureau blijft nog steeds bellen.. maar ik heb er geen zin meer in..mezelf de benen uit de kont te rennen en pappen en nathouden., daarmee mezelf in de vingers snijdend..
Het vreemde is dat het werken met uitzendbureau,s duurder uitvalt, maar wellicht valt dat onder het kopje "diversen"
De bezuinigingen breken duur op.
Op het laatst viel me op dat er niet eens meer gevraagd werd of ik nieuw was..
Triest.. ik vond mezelf wel goed in de zorg, maar de regeltjes zijn onwerkbaar geworden, de constructie is waardeloos en het werken met uitzendbureau,s zorgt voor een wisselend inkomen met de bijbehorende bepalingen die een hoop papierwerk en tijd in beslag nemen.
Nee om het voor mezelf wat constructiever, overzichtelijk en vooral werkbaar te maken zit ik nu in de horeca..
Gek genoeg hoef ik daar minder moeite te doen om op de werkvloer te blijven..krijg er direct al een mogenlijkheid op een vaste baan.

Geen klapstoel meer op de arbeidsmarkt, geen zorgwekkende toestanden die ik aantref door chronische onderbezetting.

Alhoewel ik het wel jammer vind..
eigenlijk douche ik liever iemand die "onder zit"dan dat ik de tafel keurig dek en het eten netjes serveer.. maar goed...
De bejaardenoorden worden besproken.. de nieuweseniorenwoningen drastisch verbouwt,mag een paar cent kosten zo voor het oog.. maar beter wordt het niet achter de muren..
1X per week douchen is er nu wel af in de verpleegtehuizen, droog wassen alle zorg op de minuut vastleggen, dat soort dingen.
Het was vorige week op Nova.. erg herkenbaar allemaal.
Maar ja..door alle certificaten en keurmerken lijkt het goed geregeld..Maar iemand met slikproblemen die erg veel knoeit krijgt gemakshalve geen eten, omdat de tijd wordt gebruikt om 'netjes voor de dag te komen'..
Wie moet er klagen, de mensen zelf zijn er vaak niet in staat, familie en personeel lopen van het kastje naar de muur en de directie heeft geen idee hoe hun clienten/personeel heten.
zorgwekkend dus..

FeeX

Anoniem zei

Zorgen voor anderen is mooi, maar je moet ook goed voor jezelf zorgen.

Jouw verhaal is (helaas) vast niet uniek. Dank je wel dat je het wilde vertellen.
En succes met je werk in de horeca!

Anoniem zei

Geef mij maar een antwoord op de vraag waarom het ene huis het wel kan en het andere niet....toch niet alleen het geldpotje ? Dat wil er bij mij niet in !

Anoniem zei

Het blijft opvallend hoezeer er verweten wordt naar .. wordt het mede niet eens tijd dat de beroepsgroep de hand in eigen boezem steekt? Een ieder die het toestaat en niets veranderd, is in principe medeplichtig.

Anoniem zei

@ nightfall

Zeg je daarmee dat er huizen zijn waar het goed gaat, terwijl dat eigenlijk niet zoveel met geld te maken heeft?

Wat denk jij dat deze huizen goed of beter doen dan andere huizen?

Anoniem zei

Die huizen zijn er. Het is een kwestie van efficiënt beheer en besteding van middelen.

In een notedop;

Het is echter niet de enige factor die de verschillen veroorzaakt, het is evengoed een kwestie van budgettering door de overheid, de veroorzaakte administratieve druk door igz en vws, het stelselmatig bezuinigen op kwaliteit door instellingen. Wat op zijn beurt weer wordt veroorzaakt door oa de invoering van zzp's en efficiëncykorting van diezelfde overheid. Tegelijkertijd verlangt ook familie inzage, zorgverzekeraars verlangen keurmerken en verantwoording van bestedingen, wat weer verslaglegging inhoudt, en dus een verdere toename van de administratieve druk veroorzaakt. En zo is de cirkel rond.

Anoniem zei

@ gate

Dus bij efficient beheer en efficiente besteding van middelen zit de crux!?

Nou vind ik dat tamelijk abstract. Lukt het je om aan de hand van een paar concrete voorbeelden aan te geven wat je verstaat onder efficient beheer?

Anoniem zei

Het is niet zo abstract als het lijkt;

Zie het als middelen aanwenden voor het primaire doel; zorg, klantvriendelijkheid en marketing.

'Hoe onderscheid je je zelf in de 'markt', op welke manier doe je dat, en hoe is dat te verantwoorden.

Maar, ik bezie de zaak vanaf de werkvloer, en mijn 'taal' zal wellicht niet die van management zijn.

Anoniem zei

@ Gate

Werkvloertaal, managementtaal.., het gaat erom dat we bij elkaar komen en elkaar begrijpen.

Ik moet bekennen dat ik nog niet helemaal begrijp wat je bedoelt.

Is het zo dat sommige huizen klantvriendelijker zijn en beter in marketing, dan andere huizen?

Doen verpleeghuizen uberhaupt aan marketing?

Anoniem zei

Inderdaad, een kwestie van luisteren en, indien niet helemaal duidelijk, om uitleg vragen. Zo hoort het ook.

Er zijn mijns inziens huizen die klantvriendelijker zijn en marketing, al is het in de vorm van berichtgeving in dagbladen betreffende aktiviteiten en innovaties, weten te gebruiken om beeldvorming te beïnvloeden naar de maatschappij.

Ik denk dat dat belangrijk is. We leven in een door de media bepaalde beeldvormende maatschappij, dat moet je gebruiken. Huizen die dat niet willen of kunnen, laten een belangrijk vorm van communicatie liggen. Zonde.

Efficiënt beheren en aanwenden van middelen; geld gebruiken waarvoor het is bedoeld. Prioriteit hoort te zijn; zorg en personeel, het is nu eenmaal het kapitaal van het bedrijf. En dat verlangt investeren. Zonder investeren geen verbetering.

Kwestie van gezonde bedrijfsvoering, denk ik.

Anoniem zei

@ gate

Now we're talking! Kosten besparen tot in het oneindige is ook volgens mij een doodlopende weg.

Zonder investeringen geen verbeteringen, dat ben ik helemaal met je eens. Maar dan wel eerst een visie hebben, waarbinnen die investeringen passen. Investeren in zomaar wat losse activiteiten gaat niet werken, je zult een samenhangend strategisch plan moeten ontwikkelen.