In een eerdere blog gaf ik aan niet zoveel te hebben met die 2.0-achtige toevoegingen. Maar na mijn aanwezigheid op de Health2.0 unconference heb ik begrepen dat Health2.0 geen hype is. Er zit daadwerkelijk iets achter. En dat iets beperkt zich niet tot de zorg, zeker niet. Er is zoals iemand het treffend uitdrukte, een “social shift” gaande.
Wat Health2.0 dan precies is, dat is weer een ander verhaal. Het is moeilijk grijpbaar, lastig te definiëren. Maar de verandering zit hem erin dat rollen veranderen, dat de consument een factor van belang wordt, steeds meer centraal komt te staan. Het heeft met communicatie en interactie te maken. En natuurlijk met techniek, dat mogelijk maakt dat iedereen met iedereen kan communiceren, en dat iedereen toegang heeft tot informatie, maar ook zelf content kan maken. De zorgprofessional is niet langer de enige autoriteit.
Mensen-marketeers zullen het ervaren als een déjà vu. Want is dat niet exact waar het CRM concept over gaat? Dat gaat over het streven naar lange termijn relaties met tevreden klanten, waarbij je de klant centraal stelt en inspeelt op diens wensen en behoeften. En om dat te kunnen doen is het nodig je te verdiepen in de klant, de klant te betrekken bij wat je doet.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten