Op Zo! Communicatie staat een interessant bericht over pilots met sms-alerts bij het AMC en de Isala klinieken.
Ik moest direct denken aan de mondhygiënisten praktijk waar ik klant ben. Zij hebben een alert-service in de vorm van een briefkaartje met een dure postzegel dat ze me elk half jaar sturen, kort voor mijn afspraak.
In mijn geval werkt het prima want ik vergat nog wel eens afspraken, maar het lijkt me zo’n dure oplossing.
Een sms-service zou een uitkomst zijn voor de mondhygiënisten,...maar stelt wel eisen aan de klantendatabase.
Wie kent andere voorbeelden van (para)medische sms-alerts?
vrijdag 21 maart 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
6 opmerkingen:
Mooie toevoeging op mijn artikel. Het zou mooi zijn om eens te kijken als je landelijk al dit soort briefkaartachtige dingen optelt hoeveel je zou kunnen besparen (iin geld en aan bomen) als je hier sms-alerts voor inzet.
Inderdaad Marcel. En wie gaat dan een landelijke sms-alert-service opzetten, waarbij mondhygienistem, tandartsen,artsen, specialisten, enz. zich kunnen aansluiten? Dat is niet zozeer mijn ding, maar een beetje ondernemer...
Beste Rob,
Een tijd geleden hebben wij namens Synctext ook een reactie geplaatst op ZO!Communicatie waar de heer Pater het forum opende over de SMS-alerts.
Wij zijn zeer blij wanneer specialisten hun visie hierover geven. Het is namelijk opmerkelijk dat namelijk nog maar zo weinig ziekenhuizen gebruikmaken van de SMS reminder. De SMS reminder is ideaal om het enorme no-show probleem in de Nederlandse zorgsector aan te pakken. Daarnaast worden de wachtijden en wachtlijsten verminderd en is het de meest kostenefficiente methode!
Wij draaien nu sinds 1 februari 2008 in het Medisch Centrum Alkmaar en de eerste resultaten in de ziekenhuissector zijn verbluffend te noemen.
Wij zullen de komende weken middels persberichten onze resultaten kenbaar gaan maken, en hopen dan daadwerkelijk dat de visies van de ziekenhuismanagers overeen gaan komen met de visies van u, de heer Pater en van Synctext.
Veel dank voor het onder de aandacht brengen van dit enorm groeiende probleem in de Nederlandse zorg!
Met vriendelijke groet,
Marc Rottinghuis
Synctext - Short Message Solutions
marc@synctext.nl
www.synctext.nl
Dag Marc,
Goed dat je reageert, al begrijp ik dat je een belang hebt.
Dat neemt niet weg dat ik geloof in dit soort toepassingen. Wie weet kunnen we in de toekomst iets voor elkaar betekenen.
Keep in touch!
Beste Rob,
Excuses voor mijn late reactie, maar ik zie net pas jouw reactie via Google Alerts.
Ik denk zeker dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen. Misschien dat ook Marcel hier dan toekomstig bij betrokken moet worden.
Nogmaals veel dank voor het onder de aandacht brengen van deze toepassing om het no-show probleem te minimaliseren!
Indien je contact met mij wilt, graag mailen naar marc@synctext.nl.
Keep in touch!
Marc
Beste Rob,
Enige tijd geleden hebben wij mailcontact gehad omtrent het inzetten van SMS- en spraakberichten ter verlaging van het enorme no-show probleem in de Nederlandse gezondheidszorg.
Hierbij ons persbericht:
Synctext: De oplossing voor het ‘no-show’ probleem en de wachttijden in de Nederlandse zorgsector
‘No Show!’. Een structureel probleem voor de zorgsector in ons land. Uit onderzoek is gebleken dat tussen de 5% en 10% van de gemaakte afspraken in Nederlandse ziekenhuizen niet wordt nagekomen. Patiënten vergeten de afspraken simpelweg. Op de 27,2 miljoen polikliniekbezoeken, die jaarlijks plaatsvinden, worden er tussen de 1,36 en 2,72 miljoen afspraken niet nagekomen (Bron: Prismant). Daar een gemiddeld poliklinisch bezoek € 152,00 kost, levert dat een schadepost van zo’n driehonderd miljoen euro per jaar op, waarbij deze kosten niet declarabel zijn, en dat in een tijd waarin ziekenhuizen hun budgetgrenzen permanent overschrijden. Juist nu moeten ze kostenefficiënt te werk gaan. De schade is echter niet alleen van financiële aard. Ook wordt het werkproces in de zorg in ernstige mate door de ´no-shows’ verstoord. Zo draagt ‘no-show’ onder meer bij aan een verhoging van de arbeidsintensiteit in de zorg . Het behoeft geen betoog dat dit een negatieve invloed op de arbeidsproductiviteit heeft.
De kern van het probleem is dat consumenten en producenten van zorg geen prikkels voelen tot doelmatigheid en tot zinnig en zuinig gebruik van zorg. Wij van Synctext – Short Message Solutions geven die prikkel. Eenvoudig, maar adequaat. Met behulp van het ‘SMS-herinnering’ systeem krijgt de patiënt van te voren een SMS of een spraakbericht, die de patiënt aan zijn afspraak herinnert.
Het Medisch Centrum Alkmaar is onder andere één van die innovatieve zorgaanbieders, die werken met de ‘SMS-herinnering’. Het systeem wordt toegepast op meerdere poliklinieken, waaronder de poliklinieken Oogheelkunde, Chirurgie, Interne Geneeskunde en Orthopedie.
De kracht van dit product schuilt in de eenvoud van het systeem. Een simpele ‘SMS-herinnering’ versturen voor de gemaakte afspraak maakt dat de ‘no-show’ sterk wordt geminimaliseerd. Door het ‘SMS-herinnering’ systeem in te zetten, is de ‘no-show’ teruggebracht met tenminste 59% en in sommige gevallen zelfs tot boven de 70%. De installatie van de module vergt nagenoeg geen tijd en wordt met behulp van de programmeurs van Synctext binnen de twee uur volbracht.
Los van het grote financiële rendement dat wordt behaald, verhoogt het ‘SMS-herinnering’ systeem de bezettingsgraad van behandelruimtes, artsen en ander personeel enorm. Wachttijden en wachtlijsten worden hierdoor geminimaliseerd. Dit vertaalt zich vervolgens in een significante stijging van de jaarlijkse productie. Hierdoor kunnen er binnen de zorgsector jaarlijks honderden patiënten per polikliniek meer behandeld worden.
Tevens verbetert de telefonische bereikbaarheid van ziekenhuizen door het gebruik van het ‘SMS-herinnering’ systeem. Het telefonisch verifiëren van informatie omtrent een afspraak behoort tot het verleden aangezien patiënten door middel van de afspraakherinneringen op de hoogte waren gebracht van de afspraak, tijd, datum en locatie. De daling van het aantal vergeten afspraken zorgde er tevens voor dat er aanzienlijk minder nieuwe telefonische afspraken opnieuw gemaakt dienden te worden. Verder blijkt dat de patiënten die een ‘SMS herinnering’ ontvangen dat als een bijzondere service van het ziekenhuis ervaren en er hun waardering voor uitspreken.
Het behaalde succes met het ‘SMS-herinnering’ systeem is ook de politiek niet ontgaan. Sinds kort wordt Synctext vanuit regeringspartij CDA gesteund en als een ‘Win-Win’ oplossing gezien.
De zorgsector moet innoveren om ook de komende decennia verzekerd te zijn van betaalbare, toegankelijke en goede gezondheidszorg. Daarom is het gebruik van mobiele telefonie, bij het toegankelijker en efficiënter maken van gezondheidszorg in Nederland, een must!
Voor meer informatie kunt u kijken op www.synctext.nl of bellen tijdens kantooruren naar 020-7713862.
Een reactie posten