vrijdag 30 mei 2008

Apothekers luiden noodklok. Net goed!

Apothekers luiden noodklok lees ik gisteren op Zorgvisie.nl
4 op de 10 apothekers verwacht binnen korte tijd ernstige financiële problemen te krijgen. Faillissementen worden niet uitgesloten. De belangenorganisatie van apothekers, KNMP, heeft dat bekendgemaakt.
De KNMP zegt zeer serieuze signalen te ontvangen dat bepaalde geneesmiddelen na 1 juni niet meer leverbaar zullen zijn. Het zou gaan om veelgebruikte cholesterolverlagers en antidepressiva. Prijzen van merkloze geneesmiddelen zijn soms gedaald met 80% tot 94%. De KNMP verwacht dat de marges zo smal worden dat de leveranciers de medicijnen niet eens meer naar de apotheken kunnen vervoeren. “De patiënt gaat daar dus ook last van krijgen”, voorspelt een woordvoerder. Bla, bla…

Prijzen van merkloze geneesmiddelen dalen soms wel 80% tot 94%!!! Ja, u leest het goed. Ik voel me behoorlijk gepakt als klant. Want volgens mij betekent dat dat consumenten direct of indirect al die jaren veel en veel te veel betaalden.
Nou gun ik fabrikanten en apothekers hun winst hoor, daarover geen misverstand. Maar ga nu niet ineens lopen piepen en noodklokken luiden. Als je met dit soort winsten inmiddels nog geen buffer hebt opgebouwd dat ben je niet slim bezig geweest.

Geen opmerkingen: