Vandaag breng ik opnieuw de resultaten van het Zorgmarketing onderzoek 2007 onder de aandacht. Een schaamteloze kopie van een eerdere publicatie weliswaar, maar hoe zou het inmiddels gaan met de top-5 van obstakels?
Hier volgen nogmaals de resultaten in het kort:
Nederlandse zorgaanbieders hebben moeite met de implementatie van marketing. Bijna de helft van de zorginstellingen heeft te weinig marketingdeskundigheid. Ook is bij 44% van de zorginstellingen onduidelijk wie verantwoordelijk is voor marketing en wat de bedrijfsstrategie is. Slechts 14% van de zorgaanbieders heeft een marketingmanager in dienst en slechts 7% heeft een marketingafdeling.
Nu marktwerking in de gezondheidszorg een feit is, moeten zorgaanbieders marktgerichter en klantgerichter opereren om te overleven en om de gunst van zorgverzekeraars en patiënten te winnen. De invoering van “marketing” is dan een logische stap, maar blijkt in de praktijk uiterst lastig te zijn voor zorgaanbieders.
Het Zorgmarketingplatform heeft daarom in 2007 een onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken van marketing in de gezondheidszorg. Aan het onderzoek hebben 154 bestuurders en managers meegedaan van grote ziekenhuizen, verzorging- en verpleeghuizen, thuiszorgorganisaties en instellingen voor gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg.
Uit het onderzoek blijkt dat tijd, capaciteit en geld ontbreken. Ook wordt in veel gevallen de noodzaak van marketing niet gevoeld. De top-5 van obstakels voor de invoering van marketing zijn volgens de geënquêteerde zorgmanagers:
1. Onvoldoende marketingdeskundigheid (44%)
2. Marketingverantwoordelijkheid onduidelijk (44%)
3. Bedrijfsstrategie is onduidelijk (42%)
4. Onvoldoende tijd en capaciteit (39%)
5. Onvoldoende marketingbudget (37%)
De drie belangrijkste marketingspeerpunten van zorgaanbieders zijn volgens het onderzoek:
1. Communicatie & PR versterken (43%)
2. Klanttevredenheid verhogen (42%)
3. Kwaliteit van dienstverlening verbeteren (34%)
Wie heeft al enige ervaring met de aanpak van de top-5 obstakels? En hoe doet u dat?
donderdag 10 april 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten