maandag 30 juni 2008

Linkbespreking laatjenietkisten

Het weblog laatjenietkisten fungeert als een meldpunt van missstanden in de ouderenzorg.
Omdat klanttevredenheid de basis is van alle lange termijn relaties tussen organisaties en hun klanten ben ik geïnteresseerd in wat er zoal fout gaat. Ook in wat er goed gaat trouwens, maar daarvoor dient dit meldpunt niet.

Laatjenietkisten is volgens mij een particulier initiatief, maar daarover is het blog niet duidelijk. Ook niet over wat men met de klachten doet. Niettemin biedt het nuttige achtergrondinformatie.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Families willen verpleeghuis dat luistert
Het is nu bijna twee jaar geleden dat de moeder van Frans Brekelmans overleed in een verpleeghuis. De zorg in het verpleeghuis waar de moeder van Brekelmans verbleef was niet goed. Ook de bejegening en informatievoorziening naar familie was ver onder de maat.
Brekelmans werkt vanuit die persoonlijke ervaring aan de oprichting van een stichting die opkomt voor de belangen van familieleden van verpleeghuisbewoners. Brekelmans steunt familieleden die vastlopen als zij de belangen van hun ouders proberen te verdedigen.
Zijn website www.laatjenietkisten.com krijgt veel reacties.
De ranglijst van verpleeghuizen, die de Volkskrant in december 2007 publiceerde en de uitzendingen van EénVandaag, Rondom 10 en Zembla waar de slechte kwaliteit van de verpleeghuiszorg aandacht kreeg, leidde tot veel reacties op de website.
Alle verhalen van familieleden van verpleeghuisbewoners zijn in de kern hetzelfde: ontevreden familie klaagt en wordt als lastig in de hoek gezet. Instellingen schermen met procedures en regelgeving, familieleden hebben meestal geen idee van patientenrechten en verdwalen gemakkelijk in een doolhof van regels en wetten.
Zijn website en de stichting-in-oprichting zijn ontstaan ‘vanuit verbazing’, zegt hij. ‘Dat een professionele organisatie als een verpleeghuis niet in staat is om kwaliteit te leveren, en hoe alles erop gericht is om dat te verbloemen.’ Toen hij vorig jaar uit belangstelling een tuchtzaak bezocht, trof hij gelijkgestemden uit het hele land. ‘Mijn mond viel open toen ik hun verhalen hoorde. En niemand die naar ze luisterde, ze advies gaf.’
Die rol heeft LAATJENIETKISTEN op zich genomen. Vragen van familie kan hij gratis neerleggen bij twee juristen, een arts, een apotheker en een verpleegkundige die zich bij hem hebben gemeld.
Het doel van LAATJENIETKISTEN is een cultuurverandering in verpleeghuizen in beweging zetten.
Verpleeghuizen zouden moeten luisteren naar bezorgde familieleden, en ze niet bevechten. ‘Laten we samen de zorg verbeteren.’
LAATJENIETKISTEN overweegt in augustus/ september 2008 een bijeenkomst in Amsterdam-West te organiseren. Interesse? Reageer via info@laatjenietkisten.com

Anoniem zei

Dat is nog eens een waardevolle toevoeging. Ik zal daar nog in een aparte blogpost op terugkomen. Dank je wel.

Esther-in-Zorgland zei

Mijn schoonvader wordt al 2 jaar door het CIZ geindiceerde aanvullende zorg onthouden door het verzorgingshuis. September vorig jaar heb ik de stap genomen om een klacht bij de klachtencommissie in te dienen en afgelopen februari vond de hoorzitting plaats.
Dankzij mijn contacten met en de adviezen van laatjenietkisten kwam ik zeer goed voorbereid op de zitting en het 4 man sterke managementteam inclusief directeur hebben in de 2 uur durende zitting niet kunnen voorkomen dat mijn klacht gegrond werd verklaard. Dat de zorginstelling niet gereageerd heeft op de uitspraak is een ander verhaal dat nu nog loopt in procedures bij IGZ en LBK.
Door laatjenietkisten heb ik handvaten aangereikt gekregen om mijn weg te vinden in de “zieke” wereld van de zorg, waar men van klachten tracht af te komen door een rookgordijn van tijdverslindende procedures op te werpen